Optimering af turisters rejseoplevelse med DBS
Vi fik til opgave af DSB digital Labs, at undersøge:
"Hvordan kan DSB optimere turisternes rejseoplevelse ved hjælp af en værdiskabende, personaliseret og digital løsning?"
Til udviklingen af vores digitale koncept har vi gjort brug af Augmented Reality (AR), QR-koder og GPS tracking.
Kunderne forventer personalisering, med et explore map og AR-filteret, kan DSB skabe en tilpasset, og personaliseret oplevelse til turisterne.
Du kan læse rapporten her.
Sprint
Vi har arbejdet med Design Sprint for at strømline, prioritere og reducere risici under udviklingen af vores digitale løsning til DSB. Processen har gjort det muligt at definere en strategi, til optimering af vores løsning baseret på de indsigter vi har samlet for målgruppen, markedet og virksomheden. Processen har været tids effektiviseret og har bidraget til hurtigere prioriteringer ved fælles beslutninger.
Turist automater og QR kode til app
På DSB billetautomaten har vi gjort købslowet mere tilgængeligt ved også at tilføje attraktioner som destination, da turister ikke altid kender adresserne eller nærmeste station på attraktionerne. Gennem købsflowet bliver turisterne nudget til at downloade appen.
Explore map
Efter downloading af DSBs App, starter den digitale rejse på et mobil device, hvor prototypen nu viser explore mappet.
Turisten har på kortet mulighed for at få et overblikover attraktioner ved brug af kategorier, samt nærmeste stationer vha. GPS tracking. Kortet er interaktiv og med mulighed for at klikke sig ind på attraktioner og læse om dem. Trykker man på “read more”, får man yderligere relevante informationer, sombeskrivelse af attraktionen, direkte link til deres hjemmeside og mulighed for at købe en kombi billet direkte i DSB appen.
Augmented Reality (AR)
Fordelen ved et AR-filter er at guide brugeren til den rette perron og rundt på stationen. Ved at tilbyde vejledning nudger DSB turisten til brug af app’en fremadrettet fremfor billetmaskinen. Filteret kommer til syne på brugerens app, efter at have klikket sig ind via den digitale billet.
DSB skal tage højde for at det kan være farligt at kigge i sin mobil tæt på togspor. Derfor har vi inkorporeret “beware of tracks” på filteret.
Digital tvilling med AR
Meningen med filteret er at rejsen bliver til en oplevelse for turister. Brugeren har mulighed for at se en interaktiv digital tvilling af en attraktion de kører forbi på deres rejse. Brugeren har mulighed for at nærstudere den digitale tvilling ved at vende og dreje den, samt læse relevante facts om attraktionen. Dertil får brugeren en notifikation når de kører forbi en attraktion på kortet.